Blog Edtech România

Află cum se desfășoară educația cu noi soluții Edtech

Trecerea la predare online. Un scurt ghid

Autor: Alexandra Perju

1.Cum ati realizat trecerea de la predat in salile de clasa la un mod exclusiv online? Ati intampinat dificultati? Ati urmat niste precautii?

Trecerea de la sala de clasă la online s-a realizat în două etape, deși probabil că nu am fi avut altă alegere mai bună. Pentru început, ne-am folosit de platforma existentă a studenților (paginamea.rau.ro), unde ei aveau deja încărcate suporturile de curs în avans, precum și rezultatele la examene și o căsuță de mail. Acolo am urcat treptat materialele pentru seminar, anunțuri importante, evaluări de la seminar, cerințe pentru proiecte etc.

În a doua etapă, fix înainte de vacanță, am început traininguri online pentru profesori, cu experți străini, pentru a îi familiariza cu proiectare cursurilor online, aspecte privind crearea ușoară de conținut multimedia, instrumente colaborative și alte sfaturi privind utilizarea eficientă a comunicării digitale. După aceasta am început să folosim platforma Microsoft Teams, urmând alte traininguri de familiarizare cu platforma și au fost elaborate ghidurile de utilizare pentru profesori și studenți, toate acestea în timpul vacanței.

Profesorii noștri nu au întâmpinat mari dificultăți în a realiza trecerea la online, cu toții au reușit să își susțină video-cursurile, însă tot procesul a fost extrem de complex, de la ședințe pentru adaptarea procedurilor interne la realizarea ghidurilor și mutări de pe o adresă instituțională pe alta a tuturor cadrelor didactice, la urcarea materialului didactic pe mai multe platforme, la creat conturi instituționale pentru studenții Erasmus ca aceștia să se poată alătura cursurilor alese.

Nu mă pricep să vorbesc despre precauțiile urmate întrucât nu ocup o funcție de conducere, însă orice modificare adusă metodologiei interne a fost stabilită prin ședință a Consiliului de Administrație, apoi validată și transmisă profesorilor și studenților.

2. Cum au reactionat studenții cand au fost nevoiti sa interactioneze cu voi, ca profesori, și cu restul colegilor lor prin intermediul noilor platforme pe care le-ați pus la dispozitie?

Studenții au fost foarte receptivi și încântați de noua activitate online, prezența la cursuri a crescut chiar! Fiind în perioadă de izolare, s-a mai întâmplat ca orele de curs să se prelungească și după plecarea profesorului, fie pentru a aprofunda, fie pentru socializare. Mie mi s-a întâmplat să fiu chemată în weekend pe platformă să le deschid o întâlnire pentru a lucra între ei la proiecte.

3. Ce sfaturi ai oferi cuiva care are nevoie de soluții edtech în perioada asta?

Ask Google! Sunt atât de multe tutoriale și resurse disponibile online cu titlu gratuit încât este greu să nu găsești ceva să ți se potrivească. Este mult de muncă pentru a-ți muta cursurile, seminariile sau laboratorul în online, însă nu avem alternative.

4. Ce faceți online cu studenții atunci când nu invățați? Aveți ceva activități extra-curriculare?

Pentru că oferim 20% locuri fără taxă sub forma unur burse de merit, suntem cumva forțați să oferim activități extracurriculare variate studenților, întrucât acestea se încadrează în criteriile lor pentru bursă.

De când am început interacțiunea aceasta exclusiv online, am organizat:

-Programe de mişcare și nutriţie acasă;

-Sesiunea de Comunicări Științifice a Studenților (SCSS) - ediția Mai 2020

-Discuții Live Talk cu Procter&Gamble;

-Training Enformation: Acces electronic la literatura științifică;

-URA te invită la Teatru Online ( alături de Teatrul Bulandra);

-URA te invită la Teatru Online ( Teatrelli).